Teide - Dom Na Teneryfie

; Dodane do: Różne, Teneryfa atrakcje

Teide na Teneryfie

Wulkan Teide to najwyższy szczyt Hiszpanii i trzeci co do wielkości wulkan na świecie, który wznosi się na wysokość 3717.91 metrów. Jest to niezaprzeczalnie jedna z najciekawszych atrakcji na Teneryfie, która dostarcza rozrywki zarówno turystom jak i mieszkańcom wysp.

Wulkan ostatni raz uaktywnił się w 1909 roku i od tamtej pory znajduje się w uśpieniu. Przy wulkanie mieści się obserwatorium i centrum badawcze, które cały czas nadzoruje stan w jakim znajduje się krater i cały wulkan. Kilka lat temu słychać było pogłoski o tym, że Teide może się znów uaktywnić. Plotki jednak się nie potwierdziły i okazało się, że zostały one najprawdopodobniej zapoczątkowane przez samo centrum badawcze, które akurat wtedy ubiegało się o dodatkowe środki na prace naukawe prowadzone przy El Teide.

Teide

Teide znajduje się na terenie Parku Narodowego, który został utworzony w 1954 roku i ma powierzchnię 13 571 ha. W 2007 roku park wpisano na listę Światowego Dziedzictwa UNESCO.

Panują tu zmiennie warunki atmosferyczne. Latem temperatury dochodzą nawet do 40 stopni Celsjusza, a zimą jest bardzo zimno, wietrznie, deszczowo, mgliście, a czasem nawet pada śnieg.

Śnieg na Teide

Kiedy Teide pokrywa się śniegiem, mieszkańcy wyspy zabierają ze sobą zimowe kurtki, czapki, rękawiczki, szaliki, sanki, a czasem nawet narty i całymi rodzinami jadą by choć przez chwilę nacieszyć się śniegiem i mroźną pogodą. Na początku takie wyprawy wydawały nam się trochę śmieszne, ale muszę przyznać, że mają one swój urok i teraz sami chętnie jeździmy by choć raz w roku napawać się widokiem pokrytego śniegiem wulkanu.

Wulkan Teide na Teneryfie

W okolice Teide można dojechać z dwóch stron wyspy z północy oraz z południa, kierując się w stronę Vilaflor, a potem podążając w kierunku Parku Narodowego. Organizowane są też liczne wycieczki autokarowe dla turystów, a nawet dojeżdża tu autobus komunikacji publicznej. U stóp Teide znajduje się hotel, w którym można zatrzymać się na noc, punkt informacji turystycznej oraz stacja kolejki linowej, która w ciągu zaledwie ośmiu minut pokonuje 1194 m różnicy poziomów na odcinku 2,5 km i zawozi nas niemal na sam szczyt wulkanu.

Kolejka linowa na Teide

Kolejka linowa Teleférico del Teide ma swój początek na wysokości 2356 m, a stacja końcowa znajduje się na wysokości 3555 m. Osoby, które mają problemy z krążeniem powinny zachować ostrożność. Tak szybka zmiana wysokości może być dla nich niebezpieczna.

Przy Teide możemy podziwiać krajobraz księżycowy z niezliczonymi skałami o przedziwnych kształtach. Widoki są tu niepowtarzalne. To właśnie w okolicach Teide kręcono wiele filmów w tym Starcie Tytanów w 2009 roku. Tutaj też można zobaczyć niespotykaną roślinność jak na przykład Żmijowca Wildpretta, potężną roślinę o czerwonych łodygach, osiągających wczesnym latem wysokość 2,5 m.

Skały w Parku Narodowym Teide

Wycieczka samochodem w okolice Teide to niezapomniane przeżycie. Zatrzymywanie się w punktach widokowych i podziwianie krajobrazów to wielka atrakcja. Warto również wjechać kolejką linową na Teide lub zdecydować się wspinaczkę na Pico del Teide. Aby wejść na sam szczyt wulkanu musimy mieć darmowe pozwolenie, które możemy zarezerwować na http://www.reservasparquesnacionales.es/real/ParquesNac/index.aspx. Aby wejść niemal na sam szczyt, do miejsca do którego dojeżdża kolejka linowa, nie potrzebujemy pozwolenia.

Droga na Teide

My na Teide weszliśmy tylko raz. Zamierzaliśmy wyjechać wcześnie rano, aby od 7.30 zacząć wspinaczkę. Nie udało nam się jednak wstać tak wcześnie i zamiast o 7.30 zaczęliśmy naszą wyprawę około 10.30. Był lipiec i było bardzo gorąco. Sama droga od podnóża na szczyt wulkanu nie jest specjalnie wymagająca i trudna. Wystarczy mieć dobre buty do chodzenia po górach. Problemem jest jednak bardzo duża wysokość i zmniejszająca się ilość tlenu w powietrzu. To odczuwaliśmy bardzo i im byliśmy wyżej tym częściej musieliśmy odpoczywać. Szczególnie ja i Andrzej. Mój młodszy brat radził sobie znacznie lepiej.

Wzięliśmy ze sobą dość dużo wody, a mimo to okazało się, że mieliśmy jej za mało. Myśleliśmy, że uzupełnimy zapasy w schronisku, które znajduje się po drodze na szczyt, ale niestety akurat wtedy schronisko było nieczynne. Wchodziliśmy więc dalej marząc o soczystych owocach, których niestety nie zabraliśmy z domu. Wejście w okolice miejsca, do którego dojeżdża kolejka linowa, zajęło na około pięciu godzin.

Widok na inne wyspy

Z powrotem do podnóża wulkanu zjechaliśmy już kolejką. Byliśmy już zbyt zmęczeni, żeby przez kolejne kilka godzin schodzić z góry. Jednak wielu naszych znajomych wchodziło i schodziło z Teide i zajmowało im to około ośmiu godzin. Jeśli chcemy wracać kolejką to należy pamiętać o tym, że ostatni raz kolejka odjeżdża ze szczytu o godzinie 16. Lepiej się nie spóźnić. Zimą, ze względu na niesprzyjające warunki pogodowe, przejazd kolejką linową jest często niemożliwy. Kiedy na Teide leży śnieg również wspinaczka na szczyt wulkanu jest zabroniona.

Widok z Teide

Widoki, które można podziwiać podczas wspinaczki jak i ze szczytu Teide są niezapomniane i warte kilku godzin wysiłku. Należy jednak pamiętać o odpowiednim ubraniu i obuwiu, kremie z filtrem, zapasie wody i energetycznych przekąskach.